یک کارشناس تغذیه در یزد به دیابتی های روزه دار توصیه کرد: ديابتي هايي كه با مشورت پزشك مي توانند روزه بگيرند نبايد هنگام سحر موادغذايي حاوي قندهاي ساده مثل زولوبيا و باميه و شله زرد و حلوا مصرف كنند.

ناهیدبرخورداری در گفت و گو با یزدفردا،  با بیان این که این بیماران از مصرف غذاهاي چرب و شور در وعده سحر و افطار پرهيز كنند اظهار کرد : حتي الامكان از غذاهاي سرخ كردني استفاده نشود چرا که بهترين روش هاي پخت كباب پز، فرپز، بخار پز و آب پز مي باشد.

برخورداری ادامه داد: دیابتی ها در هنگام سحر و افطار بهتر است از تمام گروه هاي غذايي استفاده كنند واز انواع موادغذايي سبوس دار من جمله نان سنگك، سبزيجات، حبوبات بيشتر استفاده شود.

وی تصریح کرد: استفاده كافي از سبزي و سالادو ميوه مخصوصا در هنگام سحرميزان تشنگي را كاهش مي دهد.

وی با تاکید براین مطلب که حتما 1-2 ساعت بعد از افطار از ميوه ها استفاده شود عنوان داشت: البته ميوه هاي شيرين كه خيلي سريع قند خون را افزایش می دهند (مثل موز، خربزه، هندوانه، طالبي، انجير و انگور) محدود شود.

این کارشناس تغذیه یادآر شد: همچنین سعي شد از میوه ها ی استفاده شود و از آب ميوه ها استفاده نشود.چون آبميوه ها خيلي سريع قند خون را بالا مي برند.

وی بیان داشت: افطار را مي توانند با يك ليوان شير گرم كم چرب و يك عدد خرما ترجيحا خرماي زرد خشك افطار

وی توصیه کرد: به همراه سحري در صورت امكان از ماست كم چرب استفاده شود. وی افزود: ديابتي ها بايد توجه داشته باشند كه در افطار حجم زيادي از غذا را مصرف نكنند و آن را به 2-3 وعده تقسيم كنند زيرا احتمال بالارفتن سريع قند خون وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: در فاصله افطار تا سحر حتما 6-7 ليوان آب نوشيده شود.

برخوردرای ادامه داد: بيماران ديابتی نوع يك يا بيماراني كه انسولين مي زنند يا بيماراني كه دچار عوارض ديابت من جمله عوارض چشمي، كليوي شده اند از روزه شدن خودداري كنند و بيماران ديابتي نوع2 كه قند آنها كنترل است مي توانند روزه بگيرند.

این کارشناس تغذیه در پایان متذکر شد: قند قبل ازافطار و سحر بايد كمتر از 120 و حدود ساعت 13 تا 15 كمتر از 70 و بيشتر از 300 نبايد باشد و در صورتي كه در اين حد بود بايد روزه را باز كنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا